Víno z Čejkovic

Vinaři z Čejkovic v Templářských sklepích


Na možnost ochutnat vína z produkce Templářských sklepů jsem se velmi těšil. Odpovědi na dotazy v souvislosti s produkcí a kvalitou jejich vín patří již kěm rutinným, a tak jsem byl zvědav na nové podněty.

Templářské sklepy Čejkovice patří k největším vinařským firmám republiky a mají významnou zásluhy na vinařství v naší obci. Jejich marketingová strategie založená na tradici a produkci vín pro široké publikum jim přináší dobré ekonomické výsledky, umožnující reinvestice do nových technologií a rozšiřování provozu.


Krátce před osmou hodinou jsme se sešli před budovou Templářských sklepů a vzápětí již sestoupili do historického  podzemí, kde nás očekával průvodce degustace, pan Pavel Koutný. Připraveno bylo 22 vín, především z nové kolekce ročníku 2008, pocházejících z místních viničních tratí i tratí okolních vinařských vesnic, zpracovávaných v Čejkovicích. Většinovým pojítkem vín byla lehká kyselinka s jemnou hořkostí v závěru.

Z bílých vín sklizně 2008 mi chutnal Sauvignon PS z vlastní sklizně s méně patrným odrůdovým projevem (ale harmonické chuti a příjemné perzistence), a také Rulandské modré PS-klaret, pro svůj lehký styl se svěží kyselinkou. Téměř všechny přítomné pak zaujal plný a líbivý Moravský muškát VH,  velmi příjemným vínem byl označen také svěží Tramín PS štíhlejšího těla, obecně se líbilo i Chardonnay PS s pikantní kyselinkou. Nejednotný názor panoval v hodnocení Rulandského šedého VH, kdy mu část přisuzovala nedostatek osobitého výrazu a část naopak vyzdvihla jeho příjemnou rozinkovou sladkost.
Z červených vín nového ročníku byla pozitivně přijata zejména Frankovka PS s odrůdově typickou tříslovitou kyselinkou a líbivé Rulandské modré, pocházející z bořetických vinic.

Na příkladu těchto degustovaných vín vyšší řady byl dle očekávání znatelný kvalitativní vývoj směrem k osobitým vínům určeným širokému publikum (MM, RM), i k lehčím typům vín, vhodných pro gastronomii (SVG, RM-klaret).
Templářské sklepy Čejkovice dokazují, že jako velký podnik produkující aktuálně přes 6 mil. lahví ročně (zahrnující kompletní odrůdovou skladbu) má nejenom účinný marketing, ale je schopen také rychle reagovat na změny trhu výrobou vícero typů vín, dle poznatků nové vinařské filozofie (na degustaci byla zastoupena také vína připravované BIO produkce).

V rámci ochutnávky se hovořilo nejen o degustovaných vzorcích, ale obecně také například o problematice dopravy hroznů pro zpracování ve velkých vinařských provozech z více vinařských obcí.
Také tento příjemný večer strávený pod klenbou vinného sklepu potvrdil význam našich čtvrtečních setkávání, které vinařské firmě pomáhá získat nadled nad víny vlastní produkce, a všem zúčastným rozšiřuje obecné i odborné znalosti o víně.

René Bárta