Víno z Čejkovic

Vinaři z Čejkovic na návštěvě ve vinařství Hradil

O příjemné rozptýlení v době horečnatých příprav našeho vinařského plesu se postaral Lukáš Hradil, který nás ve čvrtek 5. února pozval na malou návštěvu svého vinařství.

V již tradiční sedmou hodinu večerní se 18 vinařů sešlo „Na Julisce“ ve sklepě č.4, kde je umístěn vinařský provoz této malé rodinné firmy. K prostřeným stolům příjemně upraveného posezení nad lisovnou sklepa jsme tedy zasedli v  počtu, který tento prostor zaplnil do posledního místečka.

Z nabídky mladých vín vinařství Hradil byl oproti minulému ročníku patrný příklon ke sladším vínům primárních aromat, která zaujmou výraznými vůněmi s ovocně medovou chutí. Tato vína, ač nejsou prvotně určena k delšímu zrání na láhvi, mají dle slov Lukáše mezi jeho zákazníky mnoho přívrženců.

Z těchto vín nám chutnal Ryzlink rýnský s výrazným barikovým projevem, dále růžové cuvée Zweigelt/Cabernet Sauvignon (rovněž sladší než u ročníku 2007).  Zaujmulo také plné víno Frankovka 2008, či nazrálejší Rulandské modré ročníku 2007.  Mimo vlastních bílých a červených vín připravil Lukáš pro zpestření také pár vín z produkce jiných vinařských firem (za zmínku stál snad jen vyjímečný rakouský Riesling z vinařství Moser) a jako skvělou perličku přidal na závěr teprve rodící se slámové víno odrůdy Tramín, které svou plnou sladkou chutí krásně připomínalo zavařené hrušky.

Z diskutovaných témat večera týkajících se vinařské technologie bylo nejvíce pozornosti věnováno taninům, respektive určení správného množství, kterým se vína některých odrůd a ročníků doplňují. Toto množství musí být voleno s ohledem na odrůdu maximálně citlivě tak, aby obohatilo plnost vína a zůstalo zakomponováno v harmonického chuťovém projevu, aniž by jej příliš zdrsnilo výrazným tříslem, neodpovídající danému "terroir".

Také tato návštěva potvrdila nesporné výhody čtvrtečních setkávání u vín, kde si jednotliví vinaři mají možnost vyměňovat zkušenosti s výrobními postupy. Tato názorová platforma a jednota našich vinařů šetří mnoho času i energie. Tato může být pak s úspěchem věnována zvyšování konkurenceschopnosti a povědomí o čejkovických vínech.


René Bárta